måndag 30 juni 2014

Tvättmästaren berättar...

Dax att dryga ut den krympande pensionen, och skaffa sig ett hederligt extraknäck.

Jag äger en riktig (Tysk) ultraljudstvätt, med den kan jag göra rent er förgasare i minsta skrymsle.

Tvättvätskan är specialkomponerad för förgasare och ger en yta som på en nyinköpt förgasare.

Normalt gör jag en grovrengöring utvändigt i tre steg, som gör att utsidan ser ny ut också.

Begränsningen är storleken på min maskin, men alla normala mc.förgasare går i.

Pris per förgasare: 300-400:-  det billiga priset är om jag enbart ultraljudstvättar en demonterad förgasare som kunden monterar ihop själv. (Alltför skitiga förgasare måste grovtvättas utvändigt för att inte få för många partiklar som flyter kring i vätskan.)

min mail: svante.larsson@punkt.se                            Varsegoda och beställ...


Suramarknaden

Ostadigt väder gjorde att hojmarknaden i Surahammar hade krympt betänkligt, men vi som kom dit fick se solsken och känna lite värme efter lunchtid.

Inga stora inköp för min del men kompisen Leffe som hade två fina Husqvarnacrossar till försäljning var nöjd.
 Han lyckades hitta rätt köpare direkt, så vi fick leverera en -70:a till Eskilstuna. Köparen,(en äldre herre i min ålder), hittade sin undomscrosshoj, men hade ingen tanke på att smutsa ner den på någon bana.
På hemvägen hämtade jag upp ett par Delorto förgasare i Gisslarbo, så nu kanske det blir någon ordning på Dnepr:en.
Om nån undrar så finns det en jättefin Husqvarna 250 Mag -74 kvar, stående i St.Skedvi.


fredag 27 juni 2014

Bultacon levererad till huvudstaden

Ibland är det snabba ryck på hojfronten, idag levererade vi Bultacon till den generösa köparen.
Han fick ett stycke spansk mc historia och jag får försöka vänja mig med det italienska märket Fantic.

Fanticen är ju 17 år nyare och 10 kg lättare, så den passar väl en kravlig pensionär bättre.

Fanticen var stor i trialvärlden på den senare halvan av 80-talet, men sen tror jag märket somnade in.

Stockholm var som vanligt full med japanska turister och hetsig trafik och pengarna rinner mellan fingrarna bara av att parkera, men en tripp blev det.

Ombyte i garaget, spanskt mot italienskt.








Klassiskt turistnöje i Stockholm, fika på Fjällgatan med bästa utsikten.
Els-Marie mumsar på en glass och jag på en kanelbulle medans Birka cuisar vidare.


tisdag 24 juni 2014

Ner i dalen vi far

Tisdagsträff igen. I dag smög jag ner med Fanticen och var naturligtvis ensam om den hojtypen.
Massor av gammelbilar och så småningom även mc.
Kvällens artist var Moras stolthet Billy Opel (som kom i en Volvo!?) han är ju alltid poppis.
Dalen behåller greppet som populär träffställe

Äldsta hojarna ikväll: 40-tals Royal Enfield och en Triumph Thunderbird.från-55.
De kom ända från Smedjebacken.





Optimala långfärdsåket: BMW K100 LT med släpvagn, något för brorsan så kan lasta ölflaket på nästa färja.

torsdag 19 juni 2014

Träffsommaren har börjat

Vid Torsångs lilla museum träffas MC gubbarna, där kan man få se unika gammelhojar som kommer fram om solen skiner.
Själv var jag väl en katt bland hermelinerna när jag kom glidande med min Ukrainska stolthet som skimrar i blått (Biltemas finaste båtlack).
Den blev verkligen granskad.
Sedan hem och svetsa om en dåligt lagd Italiensk svets på en fotpinneinfästning på den nyköpta Fanticen


Jocke från Solvarbo visade upp sin nyrenoverde
Royal Enfield för första gången. Äkta vara från tidigt 50-tal, inget Indiskt här inte.





Björn Weissman tog ut en av sina rariteter på vädring: Monark Albin 1942. det passar väl bra för   en gammal militär.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Fanticen på operationsbordet

tisdag 17 juni 2014

Vilken vecka

Först Backrejs i Torsby och hem söndag kväll sedan lite släktsemester med Götakanal tur i Borensberg på måndag o tisdag.
Årets hetaste dagar och krånglande AC i bilen, sedan hem och sålde Bultacon på blocket. Trialsuget blev dock starkt och ett lämpligt objekt hittades i Trollhättan.
Ut på vägarna igen men som tur var hade AC:n självläkt, nu blev det en 25 år yngre hoj: Fantic 305.
Hoppas den är lite smidigare att köra.

Trialhojsköpet blev dock dyrare än beräknat eftersom min högerfot blev lite för tung på en förbannad 80 sträcka, så farbror blå hade invändningar på farten.( Å andra sida har jag klarat mig sen 60 talet.)

Efter hemkomst blev det planeringsmöte inför Norgeresa i augusti, och kvällen avslutades i Säterdalen där det var länsfinal i Dalaradions musiktävling.

Stillsam båttur i makligt pensionärstempo, de som valde att cykla bredvid kom lika fort fram.





Fanticen ser ut att vara i god form

Kvällens hoj får bli denna NSU från 1940, det var en pärla.







Mycket folk framför scenen, och jag körde enda Rysshojen i kväll.

söndag 8 juni 2014

Backrejs i Torsby

Hemma igen efter en jättetrevlig rejshelg. Värmlänningarna hade återigen fått till en välarrangerad backtävling.
Soligaste dan denna försommar och allt fungerar bra, det blev dock manuell tidtagning som också funkade.
Min egen insats var ganska blygsam, mest beroende på för mycket fegkörning eftersom hojen river loss alltför lätt.
Spännvidden på förarnas ålder var stor, från 17 år till ca 80, men medelåldern är hög.

Södra Dalarnas stolthet var Niklas "Nicodemus" Andersson som körde både snabbt och säkert med sin gamla rysshoj. Delad tredjeplats i regularity med endast 3/10 s tidsdifferens.
Nytt för i år var att de 5 snabbaste hade en superfinal som togs hem av gamle speedwaymästaren Janne Andersson med sin italienska flattracker.
 Det gick vansinnigt fort!

Det hemliga vapnet från Hedemora








En glad Nicodemus
vid prisutdelningen



                                                                                     Det går snabbt under Målskynket


onsdag 4 juni 2014

Inför Stellan Strand Memorial i Torsby

På Söndag blir det backtävling i Torsby. Jag får vara med med min SOH för att den ser gammal ut. Visserligen är det regularitetstävling dvs. två åk med så lite tidsdifferens som möjligt, men man åker ju inte dit för att krypköra.
Efter diverse förgasarbyten och ombestyckningar går hojen som aldrig förr, nu är det väl bara föraren som fegar ur.
Jag får sällskap från Hedemora med Niklas Andersson som gör bejublad comeback med sin "Dinosaurie"
SidventilsDnepr från 50-talet.



Hojen parkerad efter en lyckad provtur.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Så här glad var Niklas efter loppet 2012


tisdag 3 juni 2014

Tre bloggare gör det i skogen

Vi försöker köra trial, fan så vårt men framför allt mycket jobbigare än jag kunnat föreställt mig tidigare.
Vi höll till uppe på krönet till f.d Vikmanshytte slalombacke där SMK Hedemora har enduroslingor. Att ta sig upp och ned var en utmaning, sedan är det ju upp till en själv hur svårt det skall bli.
Ner färden blev lite extra spännande när bakbromsen la av, det blev nödbromsning i slyn bredvid spåret.

                                                                                                                                                                                                                                                                                              Ynglingen Ludde visar hur det ska gå till,
Se fler bilder på hans blogg:
http://sidewing.blogg.se/