lördag 26 juni 2010

Svävar äventyr



Ja nu har man provat på det mest svårkörda fordonet någonsin, svävare.
En av mina gamla jobbarkompisar: Conny Proos fick en en fribiljett i samband med pension, och han drog ihop ett litet tappert gäng på 7 personer som provade svävare utanför Smedjebacken.
Vi körde två heat mot klockan, jag har väl aldrig känt mig så maktlös som förare.
Till andra omgången hade man fått lite hum om manövreringen, men jag blev klart sist.
Vinnare blev Åke Steen (äldsta föraren) som fick till en bra varvtid, men så är han också gammal flygare.
Kan rekommenderas på det varmaste, en upplevelse.

torsdag 27 maj 2010

Märklig hoj men mycket imponerande bygge


Detta trehjuliga fordon har byggts av en Västeråskille med en saftig Ultima motor och drivlinan från en Citroen GS! Egentillverkad glasfiberkaross.
Besiktningsmannen vid ratten.

Peters hoj, med indisk högteknologi.

Våren och försommaren är här, äntligen besiktning.



Onsdag 26/ -10 åkte jag till Västerås flygplats för bullertest och bromsprov mm.
Dit kom också Peter Caris med sitt nybygge med Royal Enfield motor.
likaså vår rambyggare Sune Olsson från Hedemora.
Testerna gick bra och vi klarade ljud kraven med lite marginal, puh.

söndag 21 februari 2010

Den vita varan varar länge



Snöröjning hela helgen.
Besökte veteranmarknaden i Örebro under lördagen, väldigt gott om plats i år.
Skitväder och OS gjorde att folk stannade inne i värmen tror jag,
inga större inköp men jag såg ett par fina BSA hojar som var utställda,
bl.a en 650:a -71 som bara gått 700 mil!


söndag 7 februari 2010

Finaste vinterdagen?



Söndagen började kallt men det blev kanonfint, och jag kunde inte hålla mig. På med rejäla långkallingar och tröjor och en preparerad crosshjälm och ut på snövägarna. Det blev en fin tur på 4-5 mil, och jag lyckades hålla mig på hjulena hela tiden.

Ångjetsparken in action


Några vildingar har räknat ut att om man tar en tom svetsgastub och fyller den till hälften med vatten och eldar på "utav helvetete" tills man får upp ett ångtryck på ca 50 bar, och låter den dra en spark, så far man iväg som dragster.
Ca 100 km/tim på 4 sek!
Och här en som vågade köra.
(Bilden lånad av Falu Kuriren)

En vinterdag på en annan sjö





Runns Winterweekend höjdpunkt i motorkretsar är ju Old Iron Cruisers Sparkrace i Falun.
För fjärde året körde man sparkracet i tre klasser, från moppemotor till V8 motor i sparkarna.
Årets nyhet var: uppvisning av två ångjetdrivna sparkar!

måndag 1 februari 2010

En dag på sjön




Lördagen 30 januari var det jippo på Brunnsjön i Hedemora.
Isracinggänget och annat "löst folk" hade en provapå dag för isracingintresserade.
Som vanligt dyker det upp massor av folk på hojar och snöskotrar och även bilburna, men det var -17 grader hela dan så det var lite kärvt.
Jag tänkte åka dit från Säter med min SOH men fick ge mig efter en halvmil när all sikt försvann i imman i hjälmen. lite snöpligt att vända hem och ta bilen.
Festligaste åkningarna på sjön var när två Rysshojar med sidovagn hade vilda jakter på varann.
Dagen avslutades med hot chiligryta och filmvisning i klubblokalen "Isgaraget" för ca 40 gäster.

Se mera på brorsans blogg: albinracing.blogg.se och isgaraget.blogg.se

lördag 23 januari 2010

Testing, testing


Ja nu är det vinter och hojen den slinter.
Jag hann med några testrundor under senhösten för att sortera ut hojen, bl.a förgasarbestyckning och avgasrör. SOH hojen går skitbra efter grusvägar och körställningen är helt O.K.
Efter att ha införskaffat beg. hjul och dubbdäck såg jag fram mot vinterkörning, men det blev ju en svinkall julhelg men nu i slutet på januari är det perfekta förhållanden.
Ett par provturer har det blivit, men det gäller att köra på snövägar för endurodubbade däck är livsfarliga på asfalt!
Kul som fan att köra på skogsvägarna men ovant.

tisdag 27 oktober 2009

Äntligen får jag köra SOH (efter motorbyte)


Dags att göra något radikalt: jag sätter igång att stormeka och river ur båda motorerna och rättar till en del detaljer under tiden.
Fredagkvällen 23 september är hojen ihopplockad och nu blir det spännande, skall den starta?
Den startade snällt direkt, och en suck av lättnad. Regn hela helgen, men på måndagen gjorde jag en provtur och det mesta fungerade bra. Det kanske blir en ombestyckning av förgasaren, men det är ju finlir.
Nu följer besiktning och ljudprov hos SFRO:s besiktningsman innan registreringsbesiktning.
Få se om det hinns med innan vintern.

Varför går motorn inte igång?

Nu är motorn komplett och startmotorn funkar som den ska, startförsök gjordes, men den tänder inte.
Felsökning av förgasaren utan resultat, felsökning på felsökning av det elektriska men utan resultat. ( man kan få gråare hår för mindre)
Jag tappar sugen och ägnar mig åt mina andra hojar och en trevlig Norgetripp med gamla kompisar från SSAB.
Nu är vi inne i september och jag är lite desperat. Får en en snilleblixt och köper en gammal Honda Dominator på blocket, bara för att lära mig grejorna. Dominatorn är en trevlig hoj att köra både på asfalt och grus.
Jag testar att skifta förgasare, och Dominatorn startar snällt. Alltså inget förgasarproblem.

Startmotorproblem

Så här ser den vitala delen ut som förosakade att startmotorn inte "hugger i". Det är en frihjulskoppling som var sliten, jag fick tag på den på nätet. ( från Wemoto i England)
En viktig avdragare kunde jag ersätta med en pinnbult från ett lastbilsläp med rätt gänga, den kostade endast 56:- på Volvo!

fredag 26 juni 2009

Äntligen en komplett hoj


Midsommar 2009
Ja nu sitter alla bitarna ihop på sina rätta platser.
Startförsök har gjorts utan resultat, men eftersom jag köpt motorn från en krockad mc och aldrig haft motorn igång återstår det en del att sortera ut.
Startmotorn snurrar, men drar inte runt motorn. Det verkar vara ett standardfel att en startkoppling (frihjulsrullager) är utsliten, och det fordras specialavdragare för att frilägga den.
Det kanske blir att besöka en riktig Hondaverkstad nu.

söndag 14 juni 2009

Nu är vi framme i juni 09




Våren är ju en hektisk tid, när man skall fixa en massa saker.
Det har blivit en del skruvat på gamla Bonnevillen, däckbyte bak bl.a. trädgårdsjobb (och fan och hans moster), men jag har också kommit igång med SOH bygget.
Det visade sig att jag valt för klent gelbatteri, så jag fick gå upp en storlek, med följd av att batterilådan var för liten. Efter en koll i garagegömmorna hittade jag ett rostfritt loppisfynd som gick att att använda, batteriet är nu placerat i en låda under tanken.
Eftersom det är guldfärgade fälgar på hojen, försöker jag följa upp det med mer guldfärgade detaljer: alla prylar som jag gjort i rostfritt har jag hettat upp med gasolbrännare tills de fått en gulaktig anlöpningsfärg.