Skruvat och klart! Nu är det bara att invänta lördagen fighter på Hedemora Gokartbana..
Klockan 15.00 smattrar det igång. Klasser: Cyklar med Kinapåhängare, Mopeder, Ståpeder.
Korta heat och finaler.
Får jag någon hjälpryttare? annars får jag väl dubblera.
HOJBYGGET.BLOGSPOT.COM En blogg som handlar om att bygga sin egen motorcykel, och tillverkningsgången och regelverket. "Från ax till limpa" Och kanske en del andra motorhändelser. Och jag lovar, jag tar inte upp något politiskt eller samhällskritikiskt här. För att se vilka bloggar jag följer, kolla högerkanten, rekommenderas. Skriv gärna en kommentar, så jag vet att ni lever.! Tips: klicka på bilderna så blir dom större!
tisdag 28 april 2015
måndag 27 april 2015
Nu var det moppens tur
Cylinderbyte på min Peugeot 103 SX.
Nu blir jag farlig på rejset, och kanske hinner med på grusvägarna.
Nu blir jag farlig på rejset, och kanske hinner med på grusvägarna.
onsdag 22 april 2015
Enduroträning
Intensiv mc-vecka, idag drog kompisen Leffe med mig på körning i Skedviskogarna och i morgon ska vi kolla speedway.
Leffe kör fort och jag tar mig fram, av "misstag" halkade vi in på en träningslinga för aktiva förare och det var inte lätt.
I en riktig brant fick jag ett kast och landade mjukt i mossan och det var ju bra med lite handräckning när man kravlade sig upp på hojen igen. Maskinellt gick det riktigt bra hela tiden.
Hemma hos Leffe igen.
Leffe kör fort och jag tar mig fram, av "misstag" halkade vi in på en träningslinga för aktiva förare och det var inte lätt.
I en riktig brant fick jag ett kast och landade mjukt i mossan och det var ju bra med lite handräckning när man kravlade sig upp på hojen igen. Maskinellt gick det riktigt bra hela tiden.
Hemma hos Leffe igen.
tisdag 21 april 2015
Grustur med BMW tegelstenen
Idag var jag ute och rekade grusvägar, det blev en tur runt sjön Stora Norn.
Vägen från Norn mot Larsbo är ju välkänd i rallykretsar, den slår knut på sig själv ibland.
Jag letade mig in på mindre vägar också där det nästan var snöhinder! Fikauppehåll vid sjökanten där jag såg trandans på en myr, men när jag skulle knäppa flög dom iväg.
En fin dag och en fin tur på ca 8 mil.
Vikmanshyttefolket vet hur en fiskebåt ska se ut, bred så den inte välter och med inbyggd ölkylare i.st f. trampbåtshjulet.
Här har en älg stått och funderat vilken väg den ska ta.
Och tranorna drog iväg.
Perfekt allroundäck: Heidenau K60 Scout, sitter fint på landsvägloket också
Vägen från Norn mot Larsbo är ju välkänd i rallykretsar, den slår knut på sig själv ibland.
Jag letade mig in på mindre vägar också där det nästan var snöhinder! Fikauppehåll vid sjökanten där jag såg trandans på en myr, men när jag skulle knäppa flög dom iväg.
En fin dag och en fin tur på ca 8 mil.
Vikmanshyttefolket vet hur en fiskebåt ska se ut, bred så den inte välter och med inbyggd ölkylare i.st f. trampbåtshjulet.
Här har en älg stått och funderat vilken väg den ska ta.
Och tranorna drog iväg. Perfekt allroundäck: Heidenau K60 Scout, sitter fint på landsvägloket också
söndag 19 april 2015
Hurra, nu stiger blåröken mot skyn
Inte vet jag vilket kön min gamla KronQvarna har, men maken till lynnigt (start) humör har jag aldrig upplevt tidigare.
Men efter att ha försett hen med nytt tändstift och bytt svänghjul hoppade motorn igång och går nu riktigt bra!
Det gick så långt att jag övervägde att byta till originalförgasaren, och då är man desperat.
Det positiva är väl att jag har ett tränat kickben nu.
Den snygga blåa tanken är lånad, i väntan på svetslagning på den ordinarie.
Observera hinken med tändstift.
Men efter att ha försett hen med nytt tändstift och bytt svänghjul hoppade motorn igång och går nu riktigt bra!
Det gick så långt att jag övervägde att byta till originalförgasaren, och då är man desperat.
Det positiva är väl att jag har ett tränat kickben nu.
Den snygga blåa tanken är lånad, i väntan på svetslagning på den ordinarie.
Observera hinken med tändstift.
måndag 13 april 2015
En veteranhojägares vedermödor
Efter att ha kickat benet blått och provat Säters rullbackar för att kunna få fart på min gamla "Kron"qvarna, så gav jag upp.
Vännen "Sätermannen" Ljung frågade stillsamt om tändspolen var o.k. Det visade sig att han ägde en testare, och si den gav beskedet att tändspolen var långt ifrån frisk
Som den raske och hjälpsamma herrn han är så gick han ut i garaget och kom tillbaka med en identisk men frisk tändspole, undrens tid är inte förbi.
Alla dessa startförsök har gjort att motorn var indränkt med tvåtaktsolja som skvalpade i vevhuset och oljade igen stiftet på nolltid.
Drastiska metoder måste till:
Visste inte att tändspolar kan vara lite trasiga!
Fortsättning följer.
Vännen "Sätermannen" Ljung frågade stillsamt om tändspolen var o.k. Det visade sig att han ägde en testare, och si den gav beskedet att tändspolen var långt ifrån frisk
Som den raske och hjälpsamma herrn han är så gick han ut i garaget och kom tillbaka med en identisk men frisk tändspole, undrens tid är inte förbi.
Alla dessa startförsök har gjort att motorn var indränkt med tvåtaktsolja som skvalpade i vevhuset och oljade igen stiftet på nolltid.
Drastiska metoder måste till:
Visste inte att tändspolar kan vara lite trasiga!
Fortsättning följer.
söndag 5 april 2015
Kulturen har fått sitt i påsk.
Traditionen bjuder att man åker på Konstspaning på påskafton. Säter liksom måga andra orter passar på att visa upp sina konstnärer under påskhelgen.
Eftersom jag är mest intresserad av hårda material är ju besöket hos Erik Vargtands smedja en höjdare, men ett ungt par i St. Skedvi (Jiga) visar att man kan göra konst av vardagssaker som tomma konservburkar och oljefat mm. Plasmaskäraren har nyttjats flitigt.
Efter vägen låg ju även Skedvibröds bageri, och där jobbade man stenhårt.
Vargtands alster håller världsklass
Rostig plåt har sin tjusning (Jigas)
Det här är ingen betongblandare utan en rågdegsblandare hos Skedvibröd
Vedeldade ugnar och hand gräddning ger godaste hårdbrödet.
Jag köpte en kartong, svårt beroendeframkallande bröd.
Eftersom jag är mest intresserad av hårda material är ju besöket hos Erik Vargtands smedja en höjdare, men ett ungt par i St. Skedvi (Jiga) visar att man kan göra konst av vardagssaker som tomma konservburkar och oljefat mm. Plasmaskäraren har nyttjats flitigt.
Efter vägen låg ju även Skedvibröds bageri, och där jobbade man stenhårt.
Vargtands alster håller världsklass
Rostig plåt har sin tjusning (Jigas)
Det här är ingen betongblandare utan en rågdegsblandare hos Skedvibröd
Vedeldade ugnar och hand gräddning ger godaste hårdbrödet.
Jag köpte en kartong, svårt beroendeframkallande bröd.
måndag 30 mars 2015
Jag ser ljuset...
Efter att ha trilskats med hojar som antingen inte går, eller går dåligt har jag äntligen fått ordning på trial Fanticen.
Jag har bytt ramlager och packboxar som läckt, första uppstarten gick bra men sen har den gått ojämnt och hett.
Efter lite seriöst tändningskontroll med stroboscopelampa , visade det sig att den tände 1 mm efter Ö.D i stället för 3mm före Ö.D, och det visade sig att krysskilen som håller svänghjulet i rätt läge hade skjuvats av. (mycket tekniska termer nu).
Jag lyckades hitta rätt krysskil på Bolänge Motorrenoveringar, och nu är allt O.K ett tag.
Återstår att orka kicka igång Husqvarnan nu, men det är en annan historia.
Jag har bytt ramlager och packboxar som läckt, första uppstarten gick bra men sen har den gått ojämnt och hett.
Efter lite seriöst tändningskontroll med stroboscopelampa , visade det sig att den tände 1 mm efter Ö.D i stället för 3mm före Ö.D, och det visade sig att krysskilen som håller svänghjulet i rätt läge hade skjuvats av. (mycket tekniska termer nu).
Jag lyckades hitta rätt krysskil på Bolänge Motorrenoveringar, och nu är allt O.K ett tag.
Återstår att orka kicka igång Husqvarnan nu, men det är en annan historia.
söndag 22 mars 2015
En lååång, men bra SM final
Isracing SM final på Studenternas IP i Uppsala, publiksiffra 2020 st, första gången jag var där (ca 10 år sedan) var det 7000st. Vad säger det?
Spännande och bra heat, men ungtupparna verkar inte begripa vad dom har för sorts hjul på hojarna, påkörningar och trängningar och mycket adrenalin. En och annan körde av utan hjälp, bl.a Posa.
Väl tillåtande domare tycker jag, och en speaker som spädde på machokulturen med snack om nålstick och att tråcklingar i pauserna var helt normalt i denna sport.
Efter en timme hade man genomfört fyra heat! Det som tar tid är ju att reparera bankanterna.
Stefan Svensson (56) visade vad stabil körning är och vann alla sina heat och finalen!
Posa är ju beroende på dagsformen, och denna gång var den inte bra.
Nästa år tror jag vi har tre ungdomar på pallen om dom utvecklas rätt.
Den äldste deltagaren Fastesson (72) såg till att undvika smällarna och fick en del poäng med sig.
Mestadels strålande väder och första gången man slapp frysa på isrejsing trots alla timmar.
Hela gänget före bataljerna.
!7 till 72 år = bra spridning på åldrarna
Ett glatt gäng i bussen.
Spännande och bra heat, men ungtupparna verkar inte begripa vad dom har för sorts hjul på hojarna, påkörningar och trängningar och mycket adrenalin. En och annan körde av utan hjälp, bl.a Posa.
Väl tillåtande domare tycker jag, och en speaker som spädde på machokulturen med snack om nålstick och att tråcklingar i pauserna var helt normalt i denna sport.
Efter en timme hade man genomfört fyra heat! Det som tar tid är ju att reparera bankanterna.
Stefan Svensson (56) visade vad stabil körning är och vann alla sina heat och finalen!
Posa är ju beroende på dagsformen, och denna gång var den inte bra.
Nästa år tror jag vi har tre ungdomar på pallen om dom utvecklas rätt.
Den äldste deltagaren Fastesson (72) såg till att undvika smällarna och fick en del poäng med sig.
Mestadels strålande väder och första gången man slapp frysa på isrejsing trots alla timmar.
Svensson hade vinnarleendet redan före matchen.
Hela gänget före bataljerna.
!7 till 72 år = bra spridning på åldrarna
Ett glatt gäng i bussen.
fredag 20 mars 2015
Ingenting är nytt.
Ståpeder trodde jag var en Hedemoragrej med inte så gamla anor.
Främst för dom glada gossarna från Isgaraget, men ack så fel jag hade.
Redan 1916 susade damerna kring på en sån här välbyggd Ståped, obs. framhjulsdriven i klass med Ljungens drömåk.
Och i morgon lördag bär det väg till Uppsala för att se SM finalen i den minsta men fränaste av motorsporter, Isracing SM på Studenternas IP.
Får se om åldermännen regerar igen eller om någon yngre uppstickare vinner.
Främst för dom glada gossarna från Isgaraget, men ack så fel jag hade.
Redan 1916 susade damerna kring på en sån här välbyggd Ståped, obs. framhjulsdriven i klass med Ljungens drömåk.
Och i morgon lördag bär det väg till Uppsala för att se SM finalen i den minsta men fränaste av motorsporter, Isracing SM på Studenternas IP.
Får se om åldermännen regerar igen eller om någon yngre uppstickare vinner.
torsdag 19 mars 2015
Hemma hos reportage.
Ibland blir det bara för mycket. När man inte hittar prylarna längre måste man ta till drastiska åtgärder.
Ett hobbyrum/förråd som man fyllt på ca 40 år blir till slut bara kaos, och jag fick tömma det helt och börja om.
Svarven blev flyttad till annat utrymme och skåp och hyllor kompletterades. Men först var det om-målning av alla ytor, vännen Westlund bidrog med de stabilaste hembyggda hatthylla man kan tänka sig.
Arbetsbordet var ett fynd från Erikshjälpen för 150:- , passade precis.
Fyra lass till tippen blev det följt av mycket skruvsortering, och när jag ledsnat på det blev det mc mekning i garaget.
Och nu har jag den efterlängtade grovingången ( Els-Maries önskemål)
Före Efter
Ett hobbyrum/förråd som man fyllt på ca 40 år blir till slut bara kaos, och jag fick tömma det helt och börja om.
Svarven blev flyttad till annat utrymme och skåp och hyllor kompletterades. Men först var det om-målning av alla ytor, vännen Westlund bidrog med de stabilaste hembyggda hatthylla man kan tänka sig.
Arbetsbordet var ett fynd från Erikshjälpen för 150:- , passade precis.
Fyra lass till tippen blev det följt av mycket skruvsortering, och när jag ledsnat på det blev det mc mekning i garaget.
Och nu har jag den efterlängtade grovingången ( Els-Maries önskemål)
Före Efterlördag 14 mars 2015
Norn Speedweekend 2015
Vintern sjunger på sista versen, men norr om Hedemora i gamla bruksorten Norn finns isen kvar.
Efter några kalla nätter gick spektaklet att genomföra, det var hastighetskörningar med kinapåhängsmotorer (50cc), 3 timmars lag tävling med trimmade moppar och även ett par fullvuxna isräserhojar.
Dessvärre hade jag bytt till sommardäck på min SOH eftersom jag tvivlade på isen, fan vad jag ångrade mig, men jag fick ju lite grusvägsåkning dit och hem.
Ingen hejd på skaparglädjen på hastighetsåken.
Handlarn själv hade snyggaste bygget.
Tommy Wikströms lilla fordon var väl högt växlat. Det här ekipaget utnyttjade det 5 växlade baknavet, men det hade lite kedjeproblem.
Bruksskick kallas det visst ibland.
En udda skapelse, utom tävlan? Isjakt med Vespadrivning
Efter några kalla nätter gick spektaklet att genomföra, det var hastighetskörningar med kinapåhängsmotorer (50cc), 3 timmars lag tävling med trimmade moppar och även ett par fullvuxna isräserhojar.
Dessvärre hade jag bytt till sommardäck på min SOH eftersom jag tvivlade på isen, fan vad jag ångrade mig, men jag fick ju lite grusvägsåkning dit och hem.
Ingen hejd på skaparglädjen på hastighetsåken.
Handlarn själv hade snyggaste bygget.
Tommy Wikströms lilla fordon var väl högt växlat. Det här ekipaget utnyttjade det 5 växlade baknavet, men det hade lite kedjeproblem.
Bruksskick kallas det visst ibland.
En udda skapelse, utom tävlan? Isjakt med Vespadrivning
Och hemma i Säter blommar det i rabatten!
lördag 7 mars 2015
MOON bike show i Hyttan
Eftersom det inte blev något isåka i Filipstad (Färnsjörepan) så fick jag tillfälle att kolla in utställningen i Avesta i.st.
HD byggen har man ju sett förut i alla dess former, så det roligaste är ju att kika på andra byggen tycker jag.
Hedemorakompisarnas alster var väl representerade.
Japanmotor i detta bygge, och tanken består av diverse glasburkar och mycket rörkröka är det
Kompressormatad Triumph motor och fyndigt namn.
Hedemoras kulturarv var representerade:
HD byggen har man ju sett förut i alla dess former, så det roligaste är ju att kika på andra byggen tycker jag.
Hedemorakompisarnas alster var väl representerade.
Japanmotor i detta bygge, och tanken består av diverse glasburkar och mycket rörkröka är det
Hedemoras kulturarv var representerade:
Kinesisk 50cc vråltrimmad påhängarmotor med dubbla förgasare!? allt platsar här.
lördag 28 februari 2015
Iskalla killar (och tjejer), eller bara dårar?
Jag gjorde ett studiebesök i Årsunda idag för att kolla fartkörningarna på Storsjön. Det som lockade mest var ju depån och skaparglädjen.
Isen var skaplig men lite blöt, och fort gick det.
Gamle jobbarkompisen från 70-talet på Domnarvets Jernverk, Örjan "Stålfarfar" Jonsson (72 år) Färila, var ute på en vådlig resa. Han hann slå gällande fartrekord i Sverige ca 289 km/t innan bakhjulet exploderade och försvann i atomer! Skickligt att hålla sig på hjulen, på bara bakfälgen, men bromssträckan blev lång.
Strax efteråt blev han av med rekordet!
Häftigast är ju starten av jetpulsmotorerna, man tror att åskan går. kolla på Youtube:
http://youtu.be/n7Gnb5ZoWmQ
Raketsläden körde fortare än någonsin ca 170 km/t
Mobackens Racing jobbar vidare med gasturbindriven hoj nu för fartrekordkörningar.
För övrigt så samlas ju allehanda udda fordon på isen: Skickligt att bygga in allt i hjulet, och Larven trivs väl bäst i snöiga fjällen.
Mycket köande för att köra repan. Det finns klasser för alla slags fordon.
Paret Sandin från Ludvika är veteraner nu, men första gången för inklädda Icelinern som visade sig var väl sidvindskänslig,(stödhjulen verkar vara en förbrukningsvara)
men Maria körde sin sporthoj bra.
Isen var skaplig men lite blöt, och fort gick det.
Gamle jobbarkompisen från 70-talet på Domnarvets Jernverk, Örjan "Stålfarfar" Jonsson (72 år) Färila, var ute på en vådlig resa. Han hann slå gällande fartrekord i Sverige ca 289 km/t innan bakhjulet exploderade och försvann i atomer! Skickligt att hålla sig på hjulen, på bara bakfälgen, men bromssträckan blev lång.
Strax efteråt blev han av med rekordet!
Häftigast är ju starten av jetpulsmotorerna, man tror att åskan går. kolla på Youtube:
http://youtu.be/n7Gnb5ZoWmQ
Raketsläden körde fortare än någonsin ca 170 km/t
Mobackens Racing jobbar vidare med gasturbindriven hoj nu för fartrekordkörningar.
För övrigt så samlas ju allehanda udda fordon på isen: Skickligt att bygga in allt i hjulet, och Larven trivs väl bäst i snöiga fjällen.
Mycket köande för att köra repan. Det finns klasser för alla slags fordon.
Paret Sandin från Ludvika är veteraner nu, men första gången för inklädda Icelinern som visade sig var väl sidvindskänslig,(stödhjulen verkar vara en förbrukningsvara)
men Maria körde sin sporthoj bra.
torsdag 26 februari 2015
Byggen jag beundrar
Bara ide´n att leta rätt på en sidventils V8 från Simca Vedette ( med anor från Ford) och bygga in den den i en hojram är fantastisk. V8:an blev hop-parad med Vx lådan från en gammal boxer BMW och kardandrift.
Hojen blev förvånansvärd smidig och fin.
Ljudet är inte vad man väntar sig från en tvåhjuling.
Jag tror bygget är gjort i Australien.
Kolla på Youtube:
www.youtube.com/watch?v=CylsjD9IGrw
(Eftersom jag inte lyckats få Youtube adressen klickbar får ni kopiera den och klistra in den på adressraden. tips hur man gör mottages tacksamt)
Hojen blev förvånansvärd smidig och fin.
Ljudet är inte vad man väntar sig från en tvåhjuling.
Jag tror bygget är gjort i Australien.
Kolla på Youtube:
www.youtube.com/watch?v=CylsjD9IGrw
(Eftersom jag inte lyckats få Youtube adressen klickbar får ni kopiera den och klistra in den på adressraden. tips hur man gör mottages tacksamt)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)















