tisdag 18 augusti 2015

Årets Norgehistoria

För 7:e gången följde jag med gamla SSAB kompisar på intensiv, rolig och omväxlande hojtur till Norge.
Start onsdag e.m och hemma igen söndag kväll. 202 mil blev det för mig, så det känns lite i kroppen.

15-16-17 st var vi och 15 i mål tror jag, ett par fick vända hemåt med diverse krämpor och en anslöt i Geilo. Medelåldern är ju rätt hög, så det är väl en naturlig process.   Men 70 och 71- åringen höll ju naturligtvis hela vägen

Vädret var fantastiskt, regnkläder endast på, ett par morgontimmar på lördagen,

Vi åkte västerut över Hardangervidda och tillbaka över Rondane och en hel del fjordsidor och färjor stup i ett.
Synd bara att man blivit så blasé på naturupplevelser efter alla Norgeturer, det är ju onödigt vackert.

Vi bodde i välutrustade hus och levde bra, och lite lyxtillvaro i Geilo , där tror jag Åre ligger i lä.

Har ni inte provat på Norge så är det hög tid, roligare vägar får ni aldrig uppleva, men se upp för alla får och kossor, de är talrika och kossorna är oberäkneliga figurer.

Vi hade ju en samling badgossar med, och tuffingen själv Mitri Weiden fick vi att prova på isbad (genom avancerade hot) i en sjö vid Stryn!


BMW var ledande märke på Norgevägarna, men min 30 åriga "tegelsten" var jag ensam om.

Hela gänget med snöbakgrund i Stryn (Mitri höll i kameran)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Mycket grusväg blev det ,så mina däck passade bra.
Massor av mc-gäng på vägarna ivrigt fotade av japaner som tyckte det var exotiskt.

!5 hojar blir en lång karavan men lokalbefolkningen stannade snällt och släppte fram oss,
 ( Europavägarna efter fjordsidorna kan ju vara smala som svenska cykelbanor)
Men turister i Audi eller kempebrede husbilar har svårare att visa smidighet och hänsyn.

Hisnande vackra turistfällor.

Här har man inte bilen i garaget, det är nog fiskebåten, snacka om strandtomt.


Och lite godis till damerna: badpojkarna från Dalom


måndag 3 augusti 2015

Summering av 50-års racet i Linköping

Strålande väder, över 800 deltagande hojar, massor av Världmästare och Hedemoraframgångar, helgen hade allt.

Som seden kräver anlände jag på min BMW tegelsten och slog upp mitt nya tält, strategiskt bredvid Sidewing Teamet från Hedemora. ( Det gäller att veta var man kan snylta och få en sittplats)


Sidewingägarna Örjan Linder och Peter Lundin fick full utdelning av helgen, efter lite trevande start med krånglande koppling gick det allt bättre och man kom hem med pokaler!

Deras Goldwing motoriserade trehjuling blev beundrad och fotad av massor av åskådare.

50 årsjubileet gästades av nästan alla gamla och nya MC-världsmästare och autografkön var lång.

Massor av rariteter var utställda som annars finns på museer, bl.a TFA 125cc racern som jag läste så mycket om i Teknik För Alla när jag var skolgrabb, jag hörde aldrig om den gick igång. Mycket avancerad för sin tid med högvarvig V-motor konstruerad av Mannerstedt, men den blev aldrig riktigt färdigutvecklad.


Ett annat udda åkdon ägs och körs av Säterbon Michael "Picken" Johansson: Speedwaysidovagn och han har fått tag på sin modiga och duktiga Burkslavinna Alexandra Romlin nästan i granngården!
Picken och Alexandra släpade också hem en pokal: trea i regularitet på speedwayovalen!

Endast 16 år men har provat på isracinghoj, speedwayhoj, trialhoj och burkat åt flera speedway-sidovagnar, vad månde bliva.
Alexandra offrar sig helt och har huvudet nere i gruset!

Övriga fram gångar kom i trial med hjälp av Lundgren och Lindeberg, bra gjort av Lindeberg som var debutant.
Och så har vi Leffe Karlsson St. Skedvi som står för konditionen (70 fyllda!) och kör cross. Nr 357




Och till sist, vi har en riktig miljöknutte i gänget: Örjan Linder med sin Elmoped med solcellsladdare. Tystaste fordonet  på hela motorstadion?
Jag avslutar med ett litet Quizz, vad är det här för motor och var brukar den sitta?


tisdag 28 juli 2015

Backtävlingen i Rättvik

Tredje året med för min del i Classicarweek Hillclimb, jag har varit snabbast men sämst tidsdifferens, jag har vunnit, men nu var jag sämst igen men ännu snabbare.
Det är ju roligare att gasa än att försöka jämnt.
Vi var fem Mc och ca 50 bilar.

Vinnaren blev en efteranmäld norrman på en gammal NSU Konsul.

Om ni vill vara  med, anmäl er i god tid på deras hemsida så att man inte skyller på för få anmälningar!!!

Flera roliga bilar, t.ex hembygd Hälsinge Buick från 1930 med rak 8:a.

Gamle gokartstjärnan Tommy Fälth debuterade med nyinköpt Fiat X 1/9, med svansmotor!

Och här är ett reportage och film med flerfaldige vinnaren Sven-Ove Andersson från Hedemora som dubblerar med både bil och mc.

http://www.dt.se/dalarna/rattvik/rattvik-hill-climb-popular-tavling-pa-ccw

                                             
                                                         Vinnarhojen

Tommys fräna Fiat, och sönerna servar.





Alec Lif dyker alltid upp med sin fina Ford racer



Räkna avgasrören på Buicken från 1930





 




Ett litet nördquizz: vad är det för fordon och vad är det för motor?


söndag 26 juli 2015

Sommaren 2015

Det blir en sväng till Rättvik i sommar igen för backtävling, Hillclimb som arrangörena kallar det.

Jag tvekade , eftersom vi endast var 4 st startande förra året. I år är vi 4 st igen!? Arrangören säger att det inte var fler anmälda???
Om man ska fortsätta med MC måste ni anmäla er och inte bara snacka, idealet vore ju att ha enbart Mc en dag och enbart bilar en annan dag, då skulle nog flera åka.



Minsan, kan man ana fotografen i blänket.

måndag 20 juli 2015

Bylingen, mitt i gatan står.

Hittade ett foto på min ståpedresa på Nostalgicclubs hemsida. Jag ser koncentrerad ut.

Men en verkligt lågupplöst bild.


Och på fredagen gick det lite lugnare och tystare


torsdag 16 juli 2015

Ja, då var första dagen avklarad på Nostalgihelgen.

Torsdagskvällen är ju höjdpunkten tycker jag med flera.
Kanske lite färre av alla slag, men hög klass på grejerna.  Min Dnepr hade snuva tror jag, poffade och small och skrämde små barn men gick. En förklaring var att jag tappat en slang mellan högerförgasaren och luftrenarburken.

Eftersom jag skulle vara sista fordon bland mc fick jag vänta på eftersläntrarna och det blev åka av för att komma ifatt paraden på första varvet. Els-Marie höll i sig i holken men höll god min.

Världens maffigaste "packmoped" stod på moppeparkeringen, en best med drivpaketet från en framhjulsdriven Cadillac! extremt välbyggd i alla fall.

Kompisarna från Isgaraget kom med de långsammaste åkdonen i traktorklassen: Belos jordfräs och Cushman parktraktor.

Som alltid bra och kunnig speaker, Lazon kallar han sig.

                                                 Moppeparkeringen börjar bli fullbelagd



En Moppe för dom stora pojkarna?









Jordbruksgänget från Isgaraget Hedemora
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Gamla fina pärlor,vackert renoverade: en Guldpil (16 åringarnas favorit) och en Lito .
Det vassaste på crossbanorna i 500 cc klassen.












 

Favorit i repris.

Sommaren är ju repristid, i varje fall på TV.

Torsdag 16 juli är det ju parad-dax i i Säter och jag och Els-Marie ställer upp med samma fordon som förra året, min mini "traktor" får väl växa till sig till ett annat år.

Jag har fått äran att agera köfordon bland hojarna, så man vet vem som är sist, Passar väl en antik DNEPR.

Folkligt och kul ska det bli som vanligt.


Ståpeden får gå bland mopederna.



Den här lämpar sig bäst på tomten.

torsdag 9 juli 2015

Extra träff i Säterdalen, allt utom bilar.

Jansson, bossen för dalen hade otur igen.
Julivädret var inte med oss ikväll, endast två mc och en moped och 5-6 traktorer kom ner.

De sista entusiasterna: Kalle Hedström luftade sin BMW Bumse och jag tog min nätta Fantic.

Av traktorena var den encylindriga Steyer mest orginell.


Dom här nöjer sig inte med en traktor, undrar om dom var från St. Skedvi?



Veckans Quizz: vad använder jag mitt nytillverkade verktyg till?
Det fungerade alldeles utmärkt vid första försöket!

Vinnaren kan få prova det vid behov.
OBS det är inte Sätervarianten av Segway.


söndag 5 juli 2015

Framhjulsdrivet

Jag snubblade över en bild på ett åkdon från öst, det kan nog bli en trend i Säter/Hedemora trakten.


måndag 29 juni 2015

Ut i vilda skogen

Kompisen Ludde lurade ut mig i skogen för lite trialträning, och jag är ju sällan nödbedd.

Ett träningspass blev det även om vi inte hittade så mycket trialterräng i Sätertralkten, mera långsam enduro.

Snabbgashandtaget behagade krångla och ingen av hade verktyg, men lite upphittad rostig plåt fick bli skruvmejsel.
Snart var vi på rull igen.


torsdag 25 juni 2015

Nu är den klar, micro-baklastaren

Om ni följt bloggen så kanske ni kommer ihåg att jag fick en liten fyrhjuling i present av "Sätermannen" Ljung i syfte att bygga om den till motoriserad skottkärra.

Jag blev ju tvungen att tänka till och konstruera: extra nedväxling, vända på steken osv. men nu är underverket klart.

Orkar alldeles förträffligt med den ettriga 49-kubikaren, men den borde haft bakjulsdrift i uppförsbacken. Får väl backa den, om det slirar för mycket
Styrningen är krävande, perfekt nykterhetskontroll.

"Sätermannen" är välkommen att beskåda och prova vad han ställt till med.




Mina trognaste fans kollar intresserat vad bysmeden har gjort denna gång.



Va en hinner mä.

Det är ett heltidsjobb att vara pittoresk färgklick på sommaren på alla träffar och event.

Onsdagskvällar är det fullt upp, MCHK träff i Torsång och DAK träff på gammelgården i Borlänge. ev. speedway på torsdag i Avesta. Fredagen verkar lugn men Rysshojåktur på lördag eller kika på Midnattsolsrallyt, på söndag är det roadracing i Hedemora eller hojmarknad i Surahammar!

Dags att ta semester om man hade någon, får väl bli lite komptid.

Ovanligaste hojen i Torsång var Weissmans gamla Monark Albin-krigare.


På gammelgården var det bra bredd på åkdonen, ovanlig Fordson helbandare på ett flak.


Ett amatörbyggt fordon till, ( mer än min SOH). En trehjuling med VW framände och BMW boxer motor som körs knästående


Och slutligen en liten näpen Berini påhängsmotor.



onsdag 24 juni 2015

Folkligt, festligt fullsatt är det i Säterdalen.

Tisdagsträffarna är fortsatt populära om vädret är hyfsat.
Jag tog Dneprn i dag, och kom både ner och upp, om än lite svårstartat.

Ett paket med en ny elektronisk tändning från Kiev kom idag, så nu blir det lite finlir igen.

Motorfolket brukar ju inte vara alltför slimma och vältränade men den här filuren såg jag vid fäboden,  undrar vilken sort hen är?


Lyx från Ukraina, min Dnepr står och glänser.
Jag slänger in en bild till från förra tisdagen, en äkta Husqvarna Silverpil från Långshyttan.
Snyggt renoverad av herr Liljeqvist-


söndag 21 juni 2015

Året var 1960...

Som 16 åring 1960 trodde man väl knappast att man skulle leka med motorcyklar 2015.

På den tiden kunde man anmäla sig till FMCK:s sommar kurs på tre veckor i Strängnäs, på regementet.

Det var en gedigen utbildning, som jag delat med Posa Sirenius, jag tror han gick den 1964.

Bara tunga hojar och inte så lättkickade för en "lätt" 16 åring.

En sån här Monark körde jag upp med.

Lätt att hitta bilder:  digitalmuseum.se



Det fanns även några Triumph Trophy 500 cc -57 , och dom slogs vi ju om att få köra.

Här en bild på en civil Trajja.


onsdag 10 juni 2015

Första Torsångsträffen 2015

Så var det igång, MCHK-träffarna. Varannan onsdag i Torsång och varannan i Smedjebackens hamn.

Samma gubbar och samma hojar, bara ett år äldre. Man kan få se riktiga rariteter där, från 20-talet och framåt.
Själv åkte jag Dnepr -71, mestadels på en cylinder pga att min tändningsombyggnad "rasslade" sönder.
Tursamt nog hade jag sällskap av grannen Roger som hade vänligheten att åka och hämta bruksbilen för bogsering sista kilometern hem

Snyggast i kväll tycker jag att den här gamla Harley Davidson från 20 -talet är.
Halvtoppsmotor och gasbelysning!


Jag fick stanna min Dnepr i Gustafs och kyla ner motorn, många åskådare fick jag men inga goda råd.