måndag 16 mars 2009

Hojbygget tar fart

Planerna på ett hojbygge med en enstånka tar fart, men vilken stil skall den ha? Jag är ju uppväxt i Hedemora med TT loppet (roadracing) utanför knutarna och även motocross på den tiden när det var fyrtaktsmuller. En gammal bekant från 60-talet, Sune Olsson började ju bygga ramar till crossarna redan då. Han tillverkade ca 60 st på den tiden , och han har aldrig slutat göra ramar.
 Sune Olsson t.v och motorprofilen Hedlund t.h
 Sune tillfrågades, och han var villig att göra en ram till mig. 
Att få tag på en lämplig motor är inte det lättaste,( på skrotarna finns mest fyrcylindriga sportmaskinsmotorer från all gasglada fartdårar som har förivrat sig.)
Lusläsning av blocket gav resultat och jag fick köpa en 650 cc Hondamotor 1988 års modell.
Framgaffel och framhjul fanns kvar på skroten och köptes in, och strax därefter fick jag tag på ett bakhjul.
Det visade sig att Honda grejorna var ganska annorlunda mot all annat som Sune hade jobbat med , så det blev riktig utmaning att få till det, men Sune är duktig.
En gammaldags cross ska ju ha en blank aluminumtank men dom är svåråtkomliga eller svindyra, efter diverse letande har jag nu 3 st att välja på och kommer nog att sälja en och växla mellan de andra två.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar