tisdag 21 maj 2019

Grannens skrot blir lyxigt utekök.

Grannens skrot hamnar ofta hos mig, de vet att jag ser värdet i "metallskrot". För ett par år sedan tog jag hand om ett par varmvatten beredare, utan attt ha någon särskild plan för dem.

Ett tag trodde jag att det skulle förvandlas till en barbequesmoker (googla), men efter att ha skurit av gavlarna på en, kom jag på att det skulle bli en stor wokpanna.

Inte nog med det, den andra gaveln fick bli ett kolfat. Sedan tidigare har jag en gjutjärnshäll. Stativet till den nya utespisen blev hopsvetsat av grannens gamla släpvagns kapellstativrör.

När allt är klart blir det ett kol eller gasoleldat kök för grillning/stekhäll eller wokning!

Ett försök att bygga gasbrännare gjordes men övergavs, det är inte helt lätt att få till bra förbränning.

En brännare på 10 kw inköptes och den funkar bra. Spisen är nu kompletterad med en 30 cm wokpanna förutom den större på 55 cm.

Efter diverse proveldningar är det nu klart att steka, woka, grilla eller grädda pannkaka eller tunnbröd. Man har blivit ovanligt huslig!

Nästa steg blir att bjuda in grannarna på Jambalya.








 Det gick bra att äta pannkakorna















Fula tunnbrödskivor men goda.
Första Jambalyan smakade bra men lite för stark för frugan, får väl anpassa receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar