tisdag 10 september 2019

Årets Norgehistoria. del1

SSAB:s MC-klubb Steelriders gjorde nog sin 13:e Norgeresa 5-11 september, och för mig var det den 9:e gången.
205 mil blev det för mig, start i Borlänge och första övernattningen i SSAB stugor i Lindvallen  Sälen. 10 st. åkare och regnkläderna på direkt.

Jag åker på min gamla (35 år) BMW K100, (och den tycks bli högre för varje år och mina ben kortare)

Fint väder vid starten hemma i Säter.


En lite incident hände vid en stuga när jag skulle vända och högerbenet räcke inte ner, så där låg vi. snälla medåkare reste upp mig på två minuter men högerbackspegeln fick följa med i packväskan resten av resan.









Ganska lång transport första dagen i Norge, 43 mil borta i Fagernes trakten, vi delade upp oss så ett gäng körde mindre grusvägar och vi möttes på olika ställen.


Som vanligt fältmässig matlagning någonstans i bushen.

Envist duggande men inget värre.

Framme vid en fin längdskidanläggning med flra stora byggnader kändes det nästan spöklikt, folktomt, men nycklarna satt i dörrlåsen.
Första morgonen i Norge var rejäljt kallt och på kalfjället mötte vi snöblandat regn. En hel del grusvägar mot Rjukan och får och kor lite varstans.

Framme vid Rjukan, som är ett långsmalt samhälle mellan höga bergsidor dit solen sällan når, ( dom nämnde det i "Fråga Lund" och vi såg speglarna på berget som ska rikta ner solljuset till stadsborna i Rjukan.)

 Vi hängde av oss packningarna och åkte till det berömda kraftverket där tyskarna framställde tungt vatten för atombomber under kriget, som hade kunnat ändrat hela världshistorien.
Tungt vatten fabriken sprängdes av norska motståndsmän, och minst två filmer har gjorts om händelsen.





Vi hängde av oss packningarna och skyndade oss till Vemork som det heter, museum nu, och hann med 20 minuter innan de stängde. Mycket intressant för en gammal industrihistoriker, men väl kort stund.
T.o.m ett krigsbyte där: en gammal BMW R71 krigs MC.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar