torsdag 10 september 2020

Några höstvändor blir det.

 Fortfarande har det funnits chans till vackert väder och trevliga åkturer.

SSAB gänget har verkligen varit flitiga med både asfalt och grusturer, imponerande kunskap om småvägarna i landskapet mm

De hade hoppet på en Norgetur, men turen fick hållas inom landet, men jag stannade hemma.

En vacker dag gjorde jag och pensionärskompisarna Kalle och Leffe en tur upp till Knåda Handel utanför Edsbyn.

Det är ju gamle crossmästaren Arne Krings familjeföretag, som väl är den trevligaste och gästvänligaste affären som jag känner till!

Arne själv (78) meckar och servar allt med motor på och håller Husqvarna folket med delar.



Och hans affärside verkar vara att rensa bort alla gamla cyklar från Hälsingland så att han får sälja nya.

Det blev en tur på 35-40 mil och Kalle fick chansen att köra in sin vackra Ducati Scrambler.


Hemma har jag byggt en cykel med hjälpmotor och köpt en Peugeot EU moppe, så nu är jag rustad för mopperally.





En annan höstaktivitet är skördemarknaden på bygda, potatistavla i St. Skedvi. (gjord av konstnären Karl Kruse) och tobaksodling i Säter besöktes. Hur många av er visste att Säter ståtar med världens nordligaste cigarrtillverkning?



Det brådskar för Bergstrands Cigar att skörda de sista tobaksbladen före frosten. Vi kommer nog inte att falla för lasten att röka cigarr, det är för dyrt med 600 kronors cigarrer.

Imponerande att köra igång att odla och tillverka något sådant i Dalarna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar