lördag 4 januari 2020

Vad händer under vintern?

Vintern ska ju vara mekar-tiden och sen ska det  köras. Verkligheten är ju ofta annorlunda, det kommer saker emellan hela tiden.

Så här såg det ut i våras och det är ganska lika än med  BMW Scramblern.











Ett moppebygge har det blivit, ett fantasifoster med en 49 cc Kinamotor på en militärcykelram

Och en har sålts, en vältrimmad Peugeot 103 SPX











Av en tillfällighet sågs en billig lätt Honda offroadare på nätet och jag slog till. fick åka ända till Uddevalla för att hämta den.
Jan Bernhardsson på mc firman JWC hade den, där fanns mycket att skåda bl.a fina gamla roadracinghojar.

Tanken är väl att kanske köra nån veteranendurotävling igen, och då vill jag ha så lätt hoj som möjligt.
 Hojen Honda 125 XLS -79 hade rensats från allt elektriskt och lekts med på crossbanor? Så det finns att göra






Och så här såg dom ut nya.
 



Nu är ramen blästrad och pulverlackad och allt är uppsnyggat. Det elektriska kompletteras och till en början monteras en Lifanmotor i ramen (Hondaklon)

Eftersom hojen har stått länge och skruvar mm oxiderat har jag provat att el-förzinka diverse delar.
Nytt för mig, men inte alltför svårt att få till ett hyfsat resultat.


Med hjälp av zinkofferanoder från Biltema, ogräsättika, salt och socker och en hel del koll på Youtube var det bara att experimentera,
Strömkällan är ett stort mc-batteri som laddas kontinuerligt, som vanligt, man tager vad man haver.
Ett labb-aggregat vore nog bättre för att styra ström och spänning, kanske kommer.

(Lampan är kopplad i serie för att begränsa strömmen..)

Men när kommer kylan?
















5 kommentarer:

  1. Härligt att höra att det händer saker. Har du provat citronsyra som elektrolyt?

    SvaraRadera
  2. Ja lite händer det, det borde nog gå med citronsyra också. Problemet är att få det blankt direkt, det krävs lite speciella kemikalier för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte ett kit från Caswell men inte fick jag det att fungera.

      Radera
    2. Du får väl göra omtag, Caswell är väl bra grejer.

      Radera
    3. Jag blev ju lite less när det inte fungerade så jag har kört med citronsyra och "polerat" med roterande stålborste sedan dess.

      Radera