torsdag 23 januari 2020

Lite hojbyggeri

Efter att ha köpt en vällagrad (i en jordkällare?) Honda 125 xls -79, så har jag ägnat mig åt att återskapa lite av original glansen på hojen. Nylackad ram och upputsade hjul och nyinköpta Kinesiska rivdäck så börjar det se bra ut.
Ett genombrott i kväll när Lifan motorn (Honda klon) åkte i efter lite filning mm, återstår att para ihop det elektriska, från 70-talets 6 volt till det modernare 12 volt systemet.

Lifan motorn är på 150 cc mot originalets 125 cc

Hojen var helt rensad på elsystemet och omgjord till bushoj för crossåkning så det är en liten utmaning att få allt att lira igen.

Skicket på originalmotorn är okänd, men den verkar skaplig, men den får vänta på tur.

Perfekt att ha båset i Isgaraget Hedemora, när hemmagaraget är upptaget av BMW bygget, jag får väl ransonera mina hojinköp så att jag får någontig klart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar