tisdag 28 december 2021

Den ryska epoken är slut, tror jag.

2012 var jag inne på att bygga en hoj med fyrcylindrig bilmotor (NSU Prinz) , motorn hade jag men den skulle kopplas ihop med växellåda och bakhjul med kardandrift.

För att hålla nere kostnaderna tänkte jag använda grejerna från någon rysshoj, Dnepr eller Ural, annonserna kollades och jag hittade en Dnepr 1971 för 3500:- i Sölvesborg.  En solohoj direkt från Litauen med papper.

Inköp gjordes och det blev en lång transport.


Hemma igen började jag att tänka om, eftersom den var så komplett så ville jag sätta fart på den.

Efter byte av brytarspetsar, nytt batteri och tillfälligt en Husqvarnatank blev det start och provkörning. 

Men en sidovagn vore ju trevligt, en annons dök upp på ett ekipage med pajad motor som stod på en släpvagn i Gagnef för en liten slant, jag slog till och nu hade jag gården full med skrot.


Efter ett intesivt meckande där jag tog bästa bitarna från båda objekten och lackade om allt var det dags för reg.besiktning.. Bakläxa på frambromsen gjorde att jag byggde om till skivbromsar från en gammal Honda Goldwingram som jag hade stående. 

Motorn restauerades med ny vevaxel, nya cylindrar och kolvar och nya förgasare från Ukraina. Allt blev klart och alla besiktningar gjordes.

Det blev ett trevligt ekipage som har använts till småturer, backtävlingar, is körningar mm. Inte det driftsäkraste precis, men grannen har en bra släpvagn för bärgningarna.

Els-Marie sörjer nog lite eftersom den var perfekt till parader och badturer,


Men nu är den såld till Märstatrakten och fått transport på kärran igen-


På plats i nya garaget och nytt liv i Stockholms län.





Och jag kanske får mer tid för vilande projekt som står och dammar.


 Och nån gång ska det väl bli dags för projektet med bilmotorn, motor finns, ram är gjord och växellåda, kardan och bakhjul är ganska lättfunnet, den som lever får se.

(Donatorbil)




  



2 kommentarer:

  1. Då ser jag framemot veckovisa uppdateringar på projekten :D
    (kunde ju inspirera mig själv att ta tag i alla halvfärdiga hojprojekt)

    SvaraRadera