söndag 30 januari 2022

Spotweld DIY

        Googla på det så får ni se hur man kan göra en billig punktsvets.


Inte bara mc- meckning, ibland vill man göra något annat.

Jag har under något år skrotat några microugnar för att komma åt transformatorerna, anledningen är att man kan göra om dom och använda dom i punktsvetsar eller hobbysvetsar.

Använder man en trafo så får man effekt nog för tunn plåt, men man kan koppla ihop flera för att få starkare ström.

En lurig sak är att lindar man sekundärlindningen åt fel håll så får man ingen effekt alls! ( magnettfälten tar väl ut varandra)

Den som började med det här var full i fan, billigt och bra.





 

4 kommentarer:

  1. Nämen shit va häftigt.Funkar det bra till tröskellådor på bilar ?

    SvaraRadera
  2. Det borde gå, man får göra elektroderna så att man kommer åt.

    SvaraRadera
  3. 👍👍
    Ska du punkta ihop något av mc-projekten 😁
    Har haft funderingar på att bygga liknade men i mindre format för att punkta nickelstripes på återvunna Li-ion celler. Tror dock jag tar den lätta vägen och köper. Kanske en byggsats...

    SvaraRadera
  4. Den blev nyss klar men jag har punktat ihop rostfri plåt till batterilåda till min Honda xls 125:a. Hittar jag fler micro så bygger jag en med tre trafon för lite mer kräm.

    SvaraRadera