tisdag 24 april 2012

Klosterturen

Mina vänner i Hedemora, de mogna motormännen i Isgaraget lät mig följa med på mopedtur till Kloster 25 km österut. Själv åkte jag civilserat på brorsans Malaguti, men f.ö var det blandad kompott.
Målet med resan var att titta på en gammal filmrulle om Salaligan på 30-talet. Intressant var att filmen gjordes på 70-talet av Hedemorasonen Pelle Berglund och inspelad till stor del i Hedemora, hemskheterna i filmen var ganska töntigt gjorda och nån mumlade om Jönssonligan. Filmen visades i en gammal?! godtemplarlokal omgjord till nostalgibiograf.
"Hårddisken" på det självspelande pianot Resan började i snö väder men det klarnade upp. Efter vägen dit var det Kriminalbingo/tipspromenad där jag visade att jag inte har det minsta koll på kriminalhistoria, klart sist.
Den andra "utbölingen" var Kalle från Möklinta som visade hur man gör en fältmässig reparation på framhjulet av sin invalidmoppe.
Snabbaste och märkligaste åkdonet, den hade endast ståplats. F.ö blev det bara två bogseringar och en lätt dikeskörning. Dagen avslutades med fest på saltsill och potäter med tillhörande drycker m.a.o en trevlig tillställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar