lördag 3 januari 2015

2014 året som hade allt utom is på sjöarna.

I det motorbloggtäta Isgaraget är det väl dags för min sammanfattning av det gångna året.

Rysshojen blev vinterustad men knappt provkörd, ett par holländare kom ända hit och hann med lite isträning på Brunnsjön i hedemora innan isen försvann.


 Brorsan Tomas lyckades köra upp en bana till Holländarna innan han bräckte isen och det blev bärgning av plogtraktorn.


Eftersom vintern blev som den blev var det inomhusjobb som gällde, jag fick ju ett bås i Isgaraget och satte igång att rusta det. Onödigt fint tyckte båsgrannarna då.



Första jobbet i båset blev min Bultaco trial, som hade diverse skavanker. Trasig glasfibertank bl.a.
I slutet av februari bar det iväg till Zanzibar för Els-Marie och mig. Isgaragemedlemmen Anders Linder driver ju bungalow hotellet Al Hapa där i byn Jambiani vid den finaste korallkusten. Där var det bara is till drickat som gällde och ölen förvarades i frysskåp.
Intressant att leva intill vardagslivet i en afrikansk by, och chockartat varmt havsvatten när vattnet kom tillbaka efter ebb. Vi hade det bra i två veckor, de lataste dagarna i mitt liv tror jag.

Anders tankar direktionsvagnen vid bymacken.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Inte nödvändigt med skor här, de få metrarna mellan bungalowen, baren och restaurangen och havet







Hemma igen lagom till bitande kyla i Uppsala där vi såg isracing SM på studenternas.

Lite trialträning blev det på Bultacon, men jag insåg att den var alltför sliten. Ett nytt "trialfynd" gjordes i Trollhättan och jag släpade hem en Fantic -89

På vårkanten körde jag och kompisen Leffe traditionsenligt veteranenduro i Vårgårda, och vi kom i mål båda två, här Leffe på starttribunen.


Från enduro till backtävling. I Torsby finns en fin gammal tävlingsbacke där nästan enbart veteranhojar kör, jag fick dock vara med med min SOH.

Men den här franska M.G = Monet Goyon 350 är från tidigt 30-tal.                                                                                                                                                 Årets höjdpunkt i Säter är ju nostalgidagarna med fordonsparad genom stan . I år fick jag med frugan i holken på Dnepr:en
Bakom väntar Hedemoraprofilen Nikodemus med sin ännu äldre Dnepr sidspis


Sommaren rullar på med 2-3 veteranfordonsträffar i veckan, så man har fullt upp.

I slutet av juli ställde jag upp i backtävling igen, denna gång i Rättvik under Classic Car Week, men det är ju främst en bilhändelse.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Frukansvärt varmt här hemma vid månadsskiftet juli/augusti och en skogsbrand hade startat i Västtmanland, självkörde jag ner till     49-årsracet i Linköping på BMW:en och kollade det mesta där.

Camping intill roadracingbanan mitt i smeten. Hemresan på söndagen var nog den varmaste hojturen jag varit med om. Skogsbranden pågick som värst och Fagersta var helt dimmigt av rök.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Rök och stoft och aska kom till Säter också och mycket längre med. Grannar med nya vita bilar var smått panikslagna.

I mitten av augusti följde jag och Leffe med gamla jobbarkompisar från SSAB Borlänge med på en hojtur till Norge, med Ålesund som slutmål. Vi var 11 st. rutinerade förare och bjöds på fantastiska vägar och mycket skoj. Vädret hade dock vänt så det blev en hel del regn  blandat med sol.
Som högst var vi uppe på 1850 m.ö.h och lägst 153 m.u.h när vi åkte tunnlar mellan öarna i Ålesund.

Fältmässig matlagning, men allt går.                                                                                                                                




Ålesund från ovan, allt annat än en fiskeby.
Några vändor till London har det blivit för att hälsa på första barnbarnet Henry ,som är en livlig krabat.











Höstens höjdare var entimmes rejset på Hedemora gokartbana med vanliga moppar, ståpeder och påhängsmoppar. Flest antal varv på en timme själv körde jag ståped med mycket krångel, långsammaste men tillförlitligaste ståpeden vann min klass.


Bloggaren själv på den imponerande ståpeden







Fanticen var både snygg och billig, men gick ojämnt i motorn, rusade och höll på, så det blev mekning där också. Efter ramlagerbyte hoppas jag att den ska vara okay nu.



En av rariteterna, en hembygd ram till Husqvarna, jag tror att min kusin Lasse har varit med och gjort den.
 På senhösten hade Isgaraget mopperally med studiebesök i Sätertrakten, där det finns både flygplats med veteraner och ett motocross-samling, Rallyt avslutades hos mig med smide och ärtsoppa och fläskpannkaka

Framemot 1:a advent satte jag upp årets garageprydnad, det blev en isracingfigur.
                                                                                            
        Och i mörker:
Det känns som det hände en hel del 2014, bl.a tre resor till London, en Norge resa, en Ålandsresa och inte minst Zanzibartrippen   förutom allt Mc-relaterat, inte undra på att plånboken känns ovanligt tunn nu.                                
                           

1 kommentar:

  1. Vilket händelserikt år. Jag tippar på att det blir lilla Henry som står modell för kommande vinters ljusprydnad på ditt tak.

    SvaraRadera