onsdag 20 juli 2016

Ryssmekning i gröngräset.

I lördags hände det som inte får hända, under finkörning med min Dnepr med Els-Marie i sidvagnsholken behagade generatorn släppa loss drivnings-kugghjulet i motorn. Som tur var hade vi följebil, så vi fick parkera åkdonet och bli skjutsade i stället.

Drevet låg löst men mutter och krysskil hade försvunnit ner under frontkåpan.

Idag tog jag itu med demontering och si, mutter och krysskil kom utramlande och det var bara att skruva ihop "skiten" igen.

Drevet har fått lite säkrare fasthållning nu.


     








Man får ta till (B)Ryska metoder när man kör Dnepr.


 Men jag har investerat i ultramodern elektronisk tändning, allt står på kyrriliska,
Fungerar utmärkt så här långt,












För att låsa motorn under tändningsinställningen har jag tagit till ett drastiskt knep, jag borrade rakt igenom svänghjulskåpan och in 5 mm in i svänghjulet. Efter gängning i kåpan var det bara att dra i en skruv tillfälligt.
Sånt gör man bara på en Rysshoj.

2 kommentarer:

  1. För att citera Ernst. "I det enkla bor det vackra"

    SvaraRadera
  2. Du kan din Ernst, men jag tror han avstår Ryssmekningar.

    SvaraRadera