måndag 6 mars 2017

Rysshojförädling

I mina försök att få min Dnepr -71 någorlunda driftsäker har jag nu kommit fram till batteriladdningen.

Under min senaste vintertur slutade generatorn ladda och sista kilometrarna blev lite spännande.
Jag har länge "grunnat" på en konvertering till bilgenerator, ( som jag hade liggande) och nu blev det av.

Först slaktade jag en gammal trasig originalgenerator och behöll axeln och kortade av huset till den.

Efter en del svarvjobb och svetsning fick jag fast den med rätt kuggingrepp hoppas jag.
Eftersom jag bytt växellåda fick jag plats med Volvogeneratorn på 80 A ovanpå växellådan.

Kruxet var att koppla ihop axlarna och rikta upp det så att det "lirar" problemfritt.

Ett litet bilbatteri köptes från bildemonteringen, så nu återstår montering av det och en del kabeldragning mm.

Fördelen med att meka ryskt är ju att det knappast kan bli sämre funktion än tidigare, kommande provkörningar får väl visa hur det blev.




2 kommentarer:

  1. Är man osäker på "inriktningen" så finns det ju olika typer av flexibla axelkopplingar att kompensera med.

    SvaraRadera
  2. Jag har fixat min egen variant.

    SvaraRadera