torsdag 1 september 2022

Englands resan 2022

Ett par års uppehåll på resandet pga coviden, men nu blev det av . 

En av anledningarna var dottersonen Henrys 8-års dag, ett annat var att jag skulle få låna dotterns extrabil och besöka Sammy Millers MC museum.

Soligt och varmt väder hela tiden, köra vänstertrafik har jag ju inte gjort sedan -67!  Ca 50 mil körning blev det, (sakta men osäkert) i en j-a hektisk trafik, men allt gick bra.

Sammy Miller är ju en levande legend (88 år) som skruvar och renoverar varje dag sedan han tagit sin trialtur i skogen utanför musee`t.

Museèt ligger i en liten ort långt söderut i Sammys hemtrakter, där finns hela Mc-utvecklingen från år 1900 och framåt. Det mest unika i mina ögon är väl Motoguzzi V8 från 1957, som hade 80 hk när de övriga TT maskinerna hade 45 - 50 hk. Tyvärr inte så hållbara. Teoretiskt skulle jag väl ha kunnat se den i Hedemora TT, men dit kom den aldrig, inte heller Sammy Miller som körde NSU Sportmax framgångsrikt de åren.


Svårt att välja ut bilder att visa, men det förekommer alla varianter av standardhojar och tävlingsmaskiner och Sammy har ju tävlat framgångsrikt i roadracing, motocross men framförallt i trial. Jag har aldrig sett sådana imponerande prissamlingar.

En amerikan och jag fick en trevlig pratstund med Sammy


Ett urval av hojar och motorer.













5 kommentarer:

  1. Hoppas allt vä. Länge sen senaste uppdatering nu.

    SvaraRadera
  2. Allt väl, men jag har problem att spara bilder i datan så det har blivit stillestånd. ( dessutom blir det väl aktuellare på F.B)

    SvaraRadera
  3. Vad är F.B? Föredetta Bloggare ?

    SvaraRadera
  4. Ha ha, nej jag menar Facebook.

    SvaraRadera
  5. Så bloggen är officiellt pensionerad nu? Hoppas ni har det bra på FB.

    SvaraRadera